myspace codes
Click here for Myspace glitter graphics and Myspace layouts
bismillah
hijab

Sampaikan Walau Satu Ayat

DIPERSILAHKAN JIKA INGIN MENGCOPY DAN MENYEBARLUASKAN ARTIKEL PADA BLOG INI.

CINTA KITA CINTA ILAHI...UKHUWAH KITA UKHUWAH FILLAH..

ANDAI PERJUANGAN INI MUDAH, PASTI RAMAI MENYERTAINYA...
ANDAI PERJUANGAN INI SINGKAT. PASTI RAMAI YANG ISTIQAMAH...
ANDAI PERJUANGAN INI MENJANJIKAN KESENANGAN DUNIA, PASTI RAMAI TERTARIK PADANYA...
TETAPI HAKIKAT PERJUANGAN BUKAN BEGITU...
TURUN NAIKNYA..SAKIT PEDIHNYA...
UMPAMA KEMANISAN YANG TAK TERHINGGA...
ANDAI REBAH BANKITLAH SEMULA..
ANDAI TERLUKA INGATLAH JANJINYA
INGATLAH WAHAI SERIKANDI ISLAM.....

Kamis, 02 Desember 2010

Tersenyum selagi mampu..


Bismillahirahmanirahim...

Setiap yang bernyawa itu pasti akan diuji. Ujian yang datang itu tarbiah.Tanda sayang tanda cinta. Sahut ujian dengan hati yang lapang. Moga hati menjadi tenang. Bisikan hati akan lebih pada mencari. Mengharapkan pada ALLAH yang pasti. Masalah itu datangnya dari Allah dan jalan penyelesaian juga akan muncul dengan izin ALLAH..

Dan kadang-kadang masalah itu dari kelalaian diri sendiri,hasil sifat berani tanpa berfikir apa kesan yang mendatang.Dan apa yang berlaku jua dengan izin Allah.Lalu barulah berfikir keadaan hati-hati yang bakal terluka.Hati-hati yang akan menelan segala peritnya duga nestapa.Fikiran jadi bercelaru.Penat!.Ya!Penat berfikir perkara yang akan bakal terjadi.

"Hadapi ia dengan jiwa yang besar"

"Berfikiran positif!"

"Hadapi dengan tabah kerna Allah memujuk dengan cara yang tersendiri"

"Jangan bersedih.Allah bersama kita"

Lantunan suara itu mungkin senang untuk diutarakan.Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul.Tapi itulah realiti sebuah kehidupan dalam pencarian sebuah cinta dan redha Illahi.Manusia ini dijadikan dalam keadaan lemah.Selalu terlalai dalam angan-angan kehidupan dunia.

Sedih itu normal.


Lihatlah awan putih yang berarak.Subhanallah.Cantik bukan?Tapi ada masanya awan yang putih itu akan bertukar wajah menjadi mendung.Tanda hujan bakal membasahi tanah yang gersang.Kontang.

Dan begitulah kehidupan ini.Hidup takkan selalunya bahagia.Ada masanya kesedihan akan menjelma.Lalu untuk apa ALLAH titipkan rasa sedih itu.?Rasa sedih itu yang mendekatkan diri kita pada ALLAH..
Hati yang kontang pasti dibasahi dengan airmata.Biar hati itu hidup dengan dedaun keimanan.Biar bercambah pepohonan cinta pada Illahi..Biar bebunga redha Rabul Izati mewangi.

"Dan janganlah kamu (merasa) lemah dan janganlah (pula) bersedih hati, sebab kamu paling tinggi (darjatnya),jika kamu orang beriman"Al-Imran:139

Maka usahlah bersedih hati.Hadapi masalah yang datang itu dengan jiwa yang tenang.Dengan hati yang berlapang dada.Rintihlah pada ALLAH.Biar basah sejadah yang menjadi saksi.Asalkan hati tenang dengan redha Illahi.Masalah yang datang takkan mungkin ada yang mampu menyelesaikan melainkan dengan izin ALLAH.Apa yang berlaku semua ada hikmah yang cantik dan rahmat yang tersembunyi.


"Boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu,padahal itu baik bagimu,dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu.Allah mengetahui,sedang kamu tidak mengetahui."Al-Baqarah:216

Teruskanlah berdoa pada ALLAH.Jangan menjangka kehidupan ini susah.Ujian itu hanya sedikit.Lihatlah di luar sana masih ramai yang menderita.Masih ramai insan yang mengharungi ujian Allah penuh dengan rasa sabar.Penuh rasa tabah.

Apa yang terjadi mungkin akan mencacatkan segala matlamat dan cita-cita yang terpahat dihatimu.Tetapi kecacatan itu akan bertukar menjadi perkara luar biasa yang takkan mungkin kamu fikirkan tentangnya.Percayalah.Itu rahsia Allah.

"Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan.Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan."(Asy-Syarh:7&8)
"Allah memujuk dengan cara yang tersendiri..Lihatlah dengan mata hatimu.Pasti ditemui cantiknya aturan ALLAH"

Tersenyumlah selagi mampu.

Tinggalkan hari yang membelenggu kesedihan hatimu.Tapi ambiklah ibrah dari apa yang terjadi.Dan tersenyumlah dengan hati yang tenang.Teruslah melangkah dengan hati yang girang.Usah difikir apa yang telah terjadi kerana kehidupan ini terlalu singkat untuk bersedih mengenang hari semalam.

Tidak ada komentar: